اخبار

هیوندای سوناتا NF چقدر ایمن است؟

هیوندای سوناتا NF چقدر ایمن است؟

سوناتا یکی از مشهورترین محصولات شرکت هیوندای است. هیوندای سوناتا مدل ۲۰۰۶ در آزمون ایمنی یورو ان‌کپ توانست نتیجه‌ی خوبی را در کارنامه‌ی خود ثبت کند و به عنوان یکی از خودروهای نسبتا ایمن دوره‌ی خود شناخته شود. ابتدا نظر شما را به کلیپ تست ایمنی این خودرو جلب می‌کنیم.

هیوندای اولین نسل سوناتا را در سال ۱۹۸۵ میلادی معرفی کرد و حالا با گذشت ۳۲ سال از معرفی اولین نسل آن، ۶ نسل دیگر هم از این سری محصولات هیوندای به بازار جهانی عرضه شده است. هر نسل سوناتا با کد انحصاری هیوندای نام‌گذاری می‌شود. نسل پنجم سوناتا با کد NF در سال ۲۰۰۴ معرفی شد و تولید آن تا سال ۲۰۱۰ ادامه داشت. این خودرو جزو یکی از محبوب‌ترین اتاق‌های خانواده سوناتا بود که از جمله ویژگی‌های خوب آن، می‌توان به ایمنی نسبتا بالایش اشاره کرد.

هیوندای سوناتا در بخش ایمنی بزرگسال توانست ۴ ستاره از ۵ ستاره کامل را دریافت کند. این خودرو با کسب ۴ ستاره ایمنی توانست نتیجه‌ی مشابهی در بخش ایمنی کودکان ثبت کند. سوناتا با وجود کسب نتایج خوب در ایمنی سرنشینان، نتوانست چندان قوی عمل کند و تنها به ۲ ستاره از ۴ ستاره ایمنی بسنده کرد.

وقتی که گزارش تست ایمنی این خودرو را با دقت مطالعه می‌کنیم، متوجه تجهیزات و سامانه‌های مختلف در بالابردن ایمنی این خودرو می‌شویم. سوناتا NF از کیسه‌های هوای راننده، شاگرد، جانبی و کمربندهای پیش‌کشنده و محدود‌کننده‌ی نیرو برای سرنشینان جلو بهره می‌برد.

بخش اول مربوط به تست ایمنی خودرو در برخورد از جلو با مانع است. همان‌طور که می‌توانید در تصویر پایین ببینید، سر، گردن و ساق پای راست سرنشینان جلو در امنیت بالایی قرار دارند. دلیل امنیت بالا برای اندام‌های سرنشینان جلو، عملکرد خوب کیسه‌های هوا و طراحی خوب کابین هنگام تصادف است. پس از این بخش، قفسه سینه، ران و مچ پای سرنشینان جلو در امنیت متوسطی قرار دارند. در گزارش یورو ان‌کپ دلیل آسیب احتمالی به پای سرنشینان جلو، ساختار داشبورد سوناتا اشاره شده است.

جلوبندی هیوندای سوناتا NF در برخورد از جلو آسیب جدی می‌بیند. براثر شدت ضربه، شیشه‌ی اتومبیل می‌شکند و درموتور تاب برمی‌دارد. سوناتا در تست برخورد از جلو توانسته عملکرد خوبی را به نمایش بگذارد. ستون‌های این خودرو از آسیب ضربه مصون هستند و ترکش این آسیب به بخش‌ میانی و انتهایی خودرو منتقل نشده است.

در اولین تست تصادف از بغل سوناتا NF، هیوندای از نتیجه‌ی به دست آمده رضایت نداشته و از این موسسه درخواست کرد تا این اتومبیل دوباره در این تست شرکت کند نتیجه‌ آن شد که در تست برخورد از بغل تکرار شده، امنیت سر و گردن راننده در بهترین وضعیت ممکن گزارش شد که دلیل آن، وجود کیسه‌های هوای جانبی است. پس از سر و گردن، لگن راننده در ایمنی خوبی قرار دارد و پس از آن نوبت به ققسه‌ی سینه می‌رسد. به دلیل میزان فشار زیاد روی بخش جانبی اتومبیل در تست تصادف از بغل، ستون میانی (ستون B) و درهای جلو و عقب خودرو خم می‌شوند. هم‌چنین شیشه‌ی اتومبیل می‌شکند و سقف هم تاب برمی‌دارد. با این حال این ضربه نتوانست آسیبی جدی به راننده وارد کند.

طراحی نمای جلوی سوناتا NF در حفظ جان عابرپیاده متوسط است و احتمال دارد، عابرپیاده پس از برخورد با این خودرو، آسیبی جدی ببیند. اگر عابرپیاده به سپر، درب موتور و گوشه‌های شیشه‌ی جانبی برخورد کند، در تهدیدی جدی از یک خطر مهلک است. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که پس از برخورد سوناتا NF به عابرپیاده، پای عابر آسیب ببیند و پس از برخورد به گوشه‌های درب موتور و شیشه، از نواحی سر هم مصدوم شود. با این حال، یورو ان‌کپ در گزارش ایمنی این خودرو گفته که اگر عابر به وسط درب موتور و شیشه‌ی اتومبیل برخورد کند، به مراتب آسیب کم‌تری می‌بیند.

این اتاق سوناتا در مدل‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ در بازار ایران پیدا می‌شود و بسته سلامت ظاهری و فنی، بین ۶۰ تا ۸۵ میلیون تومان معامله می‌شود. مدل ۲۰۰۹ این خودرو به عنوان نمونه‌ی فیس‌لیفت با ظاهری به‌روزتر به بازار رونمایی شد. هیوندای این اتاق سوناتا را در مدل‌های ۲، ۲٫۴ و ۳٫۳ لیتری به بازار جهانی عرضه کرده است.

 

آدرس مطلب از منبع: http://www.digikala.com/mag/306891-2/

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تصویر کپچا

*

محبوب ترین اخبار

بالا