اخبار

اپل و سامسونگ در تنگنای فروش موبایل

اپل چهارشنبه‌ی گذشته از نظر مالی روز خوبی را پشت سر گذاشت. شمای کلی: گزارش ۷۵٫۹ میلیارد دلار درآمد و سود خالص قابل توجه ۱۸٫۴ میلیارد دلار؛ بالاترین رقم تا کنون در میان تمام شرکت‌های سهامی عام. ولی همچنان برخی سهام‌داران و سرمایه‌گذاران شرکت حال خوشی نداشتند. نتایج سه ماهه‌ی اول اپل همیشه اعجاب‌آور هستند؛ چرا که سه ماهه‌ی اول سال، تعطیلات سال نو و معرفی جدیدترین مدل آیفون را دربرمی‌گیرد. درواقع هر سال فروش آیفون نسبت به سال قبل رشد عجیب‌وغریبی را تجربه می‌کند؛ هر سال به جز امسال.

این بار اپل ۷۴٫۷۵ میلیون آیفون فروخت. این رقم در مدت مشابه سال قبل برابر با ۷۴٫۵ میلیون آیفون بود. این فروش هنوز هم رقم بسیار زیادی است. ولی حتی این میزان هم نتوانست مانع کنجکاوی مردم در مورد علت کاهش رشد فروش آیفون شود. درواقع سرعت رشد فروش آیفون‌ها کمتر از سال قبل شده است. این موضوع را می‌توان به مسایل زیادی مرتبط کرد و هیچ پاسخ یگانه و قطعی برای آن وجود ندارد.

آیفون

مردم برای خرید آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس هجوم آوردند. این موضوع باعث شگفتی نیست، چرا که این آیفون‌ها نسبت به مدل سال گذشته‌ی خود یعنی آیفون 5s تغییری اساسی را در زمینه‌ی طراحی و کارایی به نمایش گذاشتند. شاید مردم پس از یک سال همراه داشتن آیفون‌های خود نیازی به تعویض آن با نسخه‌ای بهبود یافته ولی با همان ظاهر قبلی حس نکرده‌اند – از نظر تاریخی هم آیفون‌های سری S موجب جهش‌های بزرگی در میزان فروش نشده‌اند. در همین حال تیم کوک مدیر عامل اپل به این موضوع اشاره کرد که شرایط اقتصادی جهان وخیم بوده و ارزش پول نه تنها در اقتصادهای جاافتاده‌ای همچون کانادا و بریتانیا بلکه در اقتصادهای روبه‌رشدی نظیر برزیل و روسیه هم روند نزولی داشته است. قدرت خرید کمتر برابر است با هجوم تعداد کمتری از مردم برای خرید آیفون.

او در زمان اعلام درآمد سه‌ماهه‌ی این شرکت گفت: «ما تقریبا به هر جایی که می‌نگریم با شرایط بسیار وخیمی روبه‌رو هستیم که شبیه آن را هیچ‌گاه پیش از این تجربه نکرده‌ایم.»

با این حال این که سه ماه گذشته تنها یک اتفاق بوده یا نشانه‌ای است از مشکلات عمیق‌تر در آینده مشخص خواهد شد. نکته این است: هیچ مدیری از فشارهای بازار و تغییرات مداوم ذایقه‌ی مشتریان در امان نیست. گزارشی از IDC که تابستان گذشته منتشر شد، کاهش سرعت رشد فروش گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۵ را پیش‌بینی می‌کرد؛ ولی اعداد واقعی حتی از انتظارات هم بدتر بود. رشد معاملات جهانی گوشی‌های هوشمند نصف چیزی بود که در سال ۲۰۱۴ دیدیم.

گلکسی S6 اج

کافی است به سامسونگ نگاهی بیندازید که پنجشنبه‌ی گذشته گزارش مالی جدید خود را منتشر کرد. گزارشی که نشان می‌دهد بازوی موبایل و IT شرکت، ۲٫۲۳ تریلیون یوان (۱٫۸۴ میلیارد دلار) از مجموع ۲۵ تریلیون یوان (۲۰٫۶۷ میلیارد دلار) فروش را به خود اختصاص داده است. این اعداد زمانی که در حال ورود به شرایط رکود هستید کاملا خوب به‌نظر می‌رسند، ولی احتمالا اوضاع به این خوبی نیست.

اگر به میزان درآمدی که سامسونگ در گذر زمان از بخش موبایل خود کسب کرده نگاه کنید، منحنی شرکت واضح و روشن است. آخرین اوج فروش موبایل این شرکت اندکی بیش از دو سال پیش بود؛ یعنی زمانی که سامسونگ ۶٫۷ تریلیون یوان (۵٫۵۵ میلیارد دلار) سود از فروش ۳۶٫۵۷ تریلیون یوان (۳۰٫۳ میلیارد دلار) گوشی کسب کرد. پس از آن سامسونگ حدود یک سال را با تولید کمتر و کسب سود کمتر از تجارت گوشی گذراند تا زمانی­‌که آهسته آهسته شروع به بهبود یافتن کرد. طبیعی است که مسیر رسیدن به آن بهبودی آسان نبوده و با تغییر و تحولات زیاد در مسوولان شرکت و اعترافات دردناک همراه ‌شده است. آیا زمانی را به یاد دارید که سامسونگ تعداد کافی گلکسی S6 اج تولید نکرد و مجبور شد برای فروش رفتن نسخه‌ی عادی گلکسی S6 قیمت آن را کاهش دهد؟ اتفاق دردناکی بود! این شرکت هنوز در یک موقعیت دشوار قرار دارد؛ سامسونگ پس از یک بهبود گذرا، در سه ماه گذشته سقوطی در فروش موبایل را به خود دید و هنوز در کسب سودهای هنگفت دچار مشکل است.

گلکسی نوت

این یعنی سامسونگ در حال فروش تعداد زیادی دستگاه‌های ارزان‌قیمت است؛ این بخشی حیاتی از تاکتیک شرکت برای بالا بردن تاثیر خود در بازارهای در حال توسعه نظیر چین محسوب می‌شود. شرکت‌های نوپایی مانند ژیائومی و شرکت‌های جسوری مانند هواوی در زمینه‌ی تولید دستگاه‌های جذاب و قدرتمند بسیار خوب عمل کرده‌اند و حسابی بازار وطن خود یعنی چین را در دست گرفته‌اند. گزارشی از سایت کانالیس (Canalys) که تابستان گذشته منتشر شد این دو شرکت را به عنوان بزرگ‌ترین فروشندگان گوشی­‌های هوشمند در چین معرفی کرد، درحالی‌که اپل و سامسونگ به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم قرار گرفتند. علاقه‌ی طبقه‌ی متوسط چین به خرید گوشی‌های ارزان‌قیمت و باکیفیت روز به روز بیشتر می‌شود. همین موضوع فشار مضاعفی را به سامسونگ تحمیل کرده و و دوران سختی را برای حضور این شرکت در چین رقم زده است.

معیار یک کسب و کار بادوام دیدن نحوه‌ی واکنش آن به توفان‌های عظیم اقتصادی، نوآوری‌­های تکنیکی و تغییرات در سلیقه­‌ی مردم است. در حال حاضر هر دو شرکت واکنشی مشابهی را نشان داده‌اند: تولید خستگی‌ناپذیر در تلاش برای انجام کاری غیرممکن. سامسونگ مدل میان­‌رده­‌ی گلکسی A9 را برای بالا بردن شانس خود در چین روانه‌ی بازار کرد و از مدل گلکسی S7 همزمان با کنگره­‌ی جهانی موبایل در بارسلونا (MWC 2016) رونمایی خواهد کرد. اپل هم در کنار نسل جدید آیفون یعنی آیفون ۷، در حال کار روی مدلی است که به‌نظر می‌رسد نسخه‌ای بروزشده از آیفون 5s باشد. اپل برای راضی نگه‌داشتن طرفداران گوشی‌های کوچک احتمالا این گوشی ۴ اینچی را معرفی خواهد کرد. نوآوری‌ها و تغییرات اقتصاد جهانی ممکن است این غول‌ها را حتی به قله‌هایی بلندتر برساند؛ هر چند در حال حاضر، هر دوی این شرکت‌ها با مشکلات خود دست‌ و پنجه نرم می‌کنند.

‌‌‌

منبع: Engadget

+240

آدرس مطلب از منبع: http://mag.digikala.com/مقاله-article/%D8%A7%D9%BE%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%B3%D9%88%D9%86%DA%AF-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%85%D9%88%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D9%84/

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تصویر کپچا

*

محبوب ترین اخبار

بالا